X
تبلیغات
سربازان غایب

سربازان غایب

بررسی در خصوص غیبت سربازی و معافیت سربازان غایب دارای غیبت طولانی

اظهارات سردار کمالی درخصوص مشمولین غایب

سردار کمالی عزیز باز بیطاقت شد و دلش هوای مصاحبه کرد ، نمیدونم عشق خبرساز شدن است یا ملاحت صدا است که عده ای دائم میخوان تکرار مکررات کنن و احیانا اولدوروم بولدوروم .

کمالی عزیز  با رد شایعاتی مبنی بر بخشش مشمولان غایب و اضافه خدمت آنها تصریح کرد: نیروهای مسلح هیچ غایبی که دارای اضافه خدمت است، نمی بخشد و این امر جزء برنامه های ما نیست. افرادی که مرتکب غیبت شدند باید به خدمت وظیفه خود را انجام دهند. اگرچه در حین خدمت تسهیلاتی برای مشمولان غایب در نظر گرفته خواهد شد و در صورت حسن انجام خدمت اضافه خدمت آنها بخشیده می شود.

 همچنین سالانه ۵۰تا۶۰هزار سرباز فراری و دارای غیبت از سوی ستادکل نیروهای مسلح دستگیر می شوند. امسال طرح تشدید برخورد با سربازان غایب و فراری را در دستور کار خود داریم.

خوب اول به سردار عزیز باید بگوییم معنی شایعه چیست ؟ شایعه آنچه است که بین مردم شایع میشود که در حال انجام است یا انجام میشود ، حال بفرمایید شما که بین مردم هستین این شایعه رو از کجا شنیدید ؟ بین شایعه و درخواستهای مردم تفاوت وجود دارد ، بله اگر میخواهید بگید مردم نادان منتظر معافیت سنی نباشید و درخواست نکنید و .. این حرفی دیگر است ولی اگر جرات اینگونه سخن گفتن ندارید لزومی به پرت و پلا گویی هم نیست .. ما هم بین مردم هستیم با محافظ شخصی و .. هم اینور اونور نمیرویم پس چرا ما از این شایعات نمیشنویم ، البته امیدمان بخدا است ولی شایعه ای نیست ، ما میدونیم اگر تصمیم به معافیت سنی گرفته شود خود شما اولا نفر می آی مصاحبه راه بندازی با خبرگزاریها .. معلوم نیست چی میدن اینها که اینقدر دوسشون دارین .

بعد میفرمایین سالی 50 60 هزار سرباز فراری و غایب رو دستگیر میکنین ، جانا سخن از زبان ما میگویی ، این آمار خیلی معنا داره ، سالی 300.000 نفر میرن سربازی بعد 20 درصدشون مشولین غایب و فراری هستن که شما دستگیر کردین ؟؟ تازه در شرایطی که شدت عمل در مورد مشمولین غایب نبوده و تنها در مواردی که مشمول غایب  مرتکب خلاف شده باشد و در دستگیری وضعیت خدمتش بررسی شود به نظام وظیفه ارجاع میشود .

واقعا خجالت آور نیست برای شما که چندصد هزار مشمول غایب بالای 30 سال داریم و هرکدام حدود یک دهه محرومیت کشیده اند و باز شما بجای حداقل سکوت نمک بر زخمشان حواله میدهید ؟ معافیت های من دراوردی نخبگان و کمیته امدادو 3 برادری و .. درست است ، معافیت سنی مشمولین که عرف دنیا است و ایراد قانون خدمت نظام وظیفه ما است دارای اشکال میباشد ؟؟ به شعور مردم توهین میکنین خودتان هم به به میگین به خودتان ؟؟!!

+ نوشته شده در  چهارشنبه سی و یکم فروردین 1390ساعت 1:57  توسط ادریس پویا  | 

اعلام نظراتتان برای کاظم جلالی

 

ایمیلی هفته پیش فرستاده بودم برای سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس آقای دکتر جلالی .. ایشان جوابی داده بودند در سایتشان .. لینک مربوطه رو میزارم اینجا که بتونین با مراجعه نظرات خودتان را در خصوص مشمولین غایب بدین .. تعداد نظرات شما خیلی میتونه موثر باشه بدین جهت که حساسیت موضوع را برای نماینده های مجلس روشن میکنه :

http://www.kazemjalali.com/index.aspx?siteid=1&pageid=177&newsview=1589

در سایت دکتر جلالی در قسمت پرسش و پاسخ .. این پرسش شماره ۴۴۸ میباشد .

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم فروردین 1390ساعت 10:39  توسط ادریس پویا  | 

ارسال برگه احضار جهت مشمولین غایب

دیروز پایگاه خبری پلیس خبر ذیل را منتشر کرد :

گروه ناجا – رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا، ، از اقدامات سازمان وظيفه عمومي در سال جديد، را شناسايي غايبين دانست و تصريح کرد: از امسال، براي مشمولان غايبي که خود را براي خدمت معرفي نکنند، برگه اخطار، به درب منازل آنان ارسال خواهد شد.

صدرالسادات يکي از دغدغه هاي اين سازمان را سامان بخشيدن به وضعيت مشمولان غايب دانست و تصريح کرد: به همين منظور، امسال با اطلاع رساني بيشتر به مشمولان، قصد داريم آنان را با شرايط ، ضوابط و تبعات ناشي از غيبت آشنا کنيم، تا غيبت کمتر شود، چرا که برخي به دليل عدم آشنايي با اين شرايط، ناخواسته مرتکب غيبت مي شوند.

وي با اشاره به اينکه، يکي ديگر از اقدامات سازمان وظيفه عمومي در سال جديد، شناسايي غايبين است، خاطرنشان کرد: بکارگيري مشمولان غايب در بخش هاي دولتي و خصوصي براساس قانون، ممنوع است بنابراين لازم است که ابتدا آماري دقيقي از مشمولان داشته باشيم.

به گفته اين مقام انتظامي، سازمان وظيفه عمومي از امسال، براي مشمولان غايبي که خود را براي خدمت معرفي نکنند، برگه اخطار براي آنان صادر و به درب منازل آنان ارسال خواهد کرد.

این فرازی از صحبتهای سردار صدر السادات بود  در خصوص مشمولین غایب ، بخاطر داریم هنوز یک هفته نمیگذرد که ایشان عنوان کرده بودند در سال گذشته 9 درصد به بیش از نیاز و ظرفیت درخواستی ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ داده اند و برایشان سرباز فرستاده اند و حال صحبتهای اخیر در خصوص مشمولین غایب ، از طرفی عنوان کردن اینکه سامان بخشیدن به وضعیت مشمولین غایب دغدغه سازمان نظام وظیفه است  مطلوب  است و از طرفی نا مطلوب . مطلوب اینجاست که بدانند این مشمولین سرمایه های انسانی کشور هستند که نمیتوانند از ظرفیتها و تواناییهای خود به طور کامل و موثر برای کشور و زندگی شخصی خودشان استفاده کنند و نامطلوب اینجاست که فکر کنند که اینها بدهکارهای ما هستند و هرچند ما طلبکاری هستیم که انبار کافی نداریم برای نگهداری وصولی های خود ولی باید بدهکارها را تنبیه کنیم .

در ادامه میفرمایند باید ابتدا آمار دقیقی از مشمولین داشته باشیم ، واقعا این سخت است ، واقعا آمار این را هم ندارید ؟ تعداد افراد ذکور کشور متولد بین سالهای 55 تا 71 را که کارت ملیی برایشان صادر شده از اداره ثبت استعلام نمایید ، معافیتها و پایان خدمتهای صادر شده هم که حتما حساب کتابی دارد و خودتان صادر کرده اید ، آمار آن را هم راحت در بیاورید میبینین چه تعداد مشمول غایب متولد بین 55 تا 71 میباشند ، راه دیگرش هم این است که مدرسه و دانشگاه برایتان لیست میفرستند از مشمولین ، این تعداد را منهای کارتهای معافیت و پایان خدمت نمایید ، بعد هم آمار دقیق هم نبود نبود بین 3 میلیون و 2825423 نفر مگر فرقی وجود دارد ، 15 سال مشمول غایب سال به سال جمع شده است ، سالی 100.000 نفر هم باشد میشود یک و نیم میلیون ،، اصلا تخفیف شما بگیرین یک میلیون ، وقتی سالی 15 20 درصد یا بیشتر غیبت میکنند و باز شما 9 درصد مازاد ظرفیت نیرو جذب میکنین میشود رفت 3 برابر کل مشمولین وظیفه رو آورد و ساماندهی کرد برای انجام خدمت نظام ؟؟

میگویین معافیت سنی نمیدهیم مبادا حق انهایی که سربازی کردند ضایع بشه .. خوب جریمه انجام خدمت رو بگیرین یک سرباز کادر جای سرباز غایب استخدام کنین ، عقده و پدر کشتگی با مشمولین غایب که ندارین .

به قول سعدی :  بوسه ای زان دهن تنگ بده یا بفشان   .. کین متاعیست که بخشند و بها نیز کنند

حالا شما بها شو بگیرین .. درضمن حالا که نامه میدین درب منزل مشمولین غایب لطفا آمار تعداد نامه های ارسالی و نگه دارین بعدل اعلام کنین .. بعد نفرمایین نامه ها ارسال شد یا برای مثلا 50 درصد مشمولین غایب ارسال شد ، درضمن سال به سال هم ارسال کنین منظم تر است. البته امیدوارم نظام وظیفه ، ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس با همکاری یکدیگر و کارشناسی راهکاری را برای مشمولین غایب سنوات قبل که بین 8 تا 15 سال غیبت دارند تدارک ببینند . مشمول 35 ساله اگر بازداشت هم شود به احتمال قوی در کمیسیون پزشکی معاف میشود ، تعداد افراد بالای 30 سال با آمادگی جسمانی بالا در جامعه بدون تحرک و ورزش ما کم است ، از طرفی فرصت هستند این مشمولین غایب برای سازمان نظام وظیفه ولی وقتی هیچ معافیتی به آنها ندهید و آنها را بلاتکلیف نگه دارید و بخواهین از آنها بهره برداری کنین میشوند تهدید ، اگر پشت یک سد آب بیش از ظرفیت و توانش باشد باید تخلیه شود ، فروش رود یا بخشیده شود منتها نگه داریش مشکلی را حل نمیکند و ممکن است مشکل ساز هم باشد . 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هشتم فروردین 1390ساعت 23:3  توسط ادریس پویا  | 

قوانين سختگيرانه در خصوص مشمولين غايب

در جواب متن ارسالی ۲ روز پیش به سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جناب آقای دکتر جلالی .. ایشان جواب ذیل را داده اند در سایتشان که عینا می آورم ..

http://www.kazemjalali.com/index.aspx?siteid=1&pageid=177&newsview=1589

*پاسخ:

با سلام و تحيت

اطلاعات بسيار خوبي را جمع آوري كرديد. در خصوص نظام وظيفه عمومي در ايران نيز دو نظريه وجود دارد و اتفاقاً زمان اصلاح قانون هر دو نظريه در مجلس مطرح شد و اگر شما به مشروح مذاكرات نمايندگان مراجعه كنيد آن را مي بينيد. يك نظريه اينكه نظام وظيفه به عنوان يك وظيفه همگاني مثل روال موجود استمرار داشته باشد و اصلاحاتي در قانون انجام و به تعبيري قانون روزآمد شود.

نظريه دوم اين بود كه ما به سمت ايجاد يك ارتش حرفه اي باشيم و نظام وظيفه را حذف نمائيم.

نكته اي كه در خصوص سن مشموليت و غايبين مطرح كرديد اتفاقاً بهترين روش همين است كه با پيشنهاد ستاد كل و تصويب مقام معظم رهبري اين كار انجام شود. (يعن همين روش موجود) زيرا هر ساله ستاد كل با عنايت به تعداد افراد ذكور و با عنايت به نياز نيروهاي مسلح و شرايط كشور (جنگ يا صلح) در اين خصوص مي تواند تصميم گيري نمايد. مثل همين مقوله دو برادري كه در اصل بدون اين كه قانون باشد با پيشنهاد ستاد كل و تصويب رهبري تاكنون انجام شده است. چرا كه قانون را نمي توان مستمراً تغيير داد و شرايط تغيير قانون هم به راحتي ميسور نيست. لذا اين روش كارشناسي تر، بهتر و با سرعت بيشتر قابليت انجام دارد.

   

 ساعت درج 14:12   /   پنج شنبه 25 فروردين 1390  / شماره خبر 1589 / 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و ششم فروردین 1390ساعت 0:52  توسط ادریس پویا  | 

تحلیلی بر صحبتهای صدر السادات

رئیس سازمان وظیفه عمومی ، سردار صدر السادات مطالبی رو 2 روز قبل بیان کردند که در سایت نظام وظیفه آمده است :  http://nezamvazifeh.com/?p=269   ، من میخواهم تحلیلی بر برخی از صحبتهای ایشان در اینجا داشته باشم :

اول اینکه ایشان کاهش مراجعات مردمی به سازمان وظیفه عمومی را عنوان کرده اند که اگر بمعنای حذف بروکراسی و مکانیزه کردن باشد مطلوب است و اگر به معنای ناامیدی مردم از حل مشکلاتشان خوب حرف دیگری است . نکته دیگری که عنوان کرده بودند انهدام 10 باند جعل و .. کارت پایان خدمت و معافیت بود که البته این به این معنا است که از باندهای موجود ده باند کشف شده است و چه بسا تعداد زیادی از باندها مشغول فعالیت هستند ، نکته اینجاست که باندهای جعل با جعل یک کارت که باند نشده اند ، خوب بود توضیح میدادند که هر باندی چند صد معافیت و .. جعلی صادر کرده است و البته ارتباط افراد متخلف با نظام وظیفه را ، چون امروزه معنای جعل پرینت و آماده کردن یک کارت پایان خدمت نیست با توجه به استعلامات این قبیل تخلفات طوری صورت میگیرد که کارت جعلی نیست بلکه مدارکی که منجربه ایجاد آن کارت شده  مشکل دار میباشد . از این صحبتها بگذریم 2 نکته در صحبتهای سردار بود که عینا می آورم :

که در سال گذشته، علاوه برتامین ۱۰۰ درصدی ظرفیت اعلامی، ۹ درصد بیشتر از نیاز ستاد کل را تامین کردیم.

صدرالسادات یادآور شد: در سال گذشته، مشمولان اعزامی به خدمت مقدس سربازی، ۷۵ درصد دارای مدرک دیپلم و زیردیپلم و ۲۵ درصد دارای مدرک کاردانی به بالا بودند.

اول اینکه ستاد نیروهالی مسلح ظرفیت پذیرشی را اعلام داشته است و سازمان وظیفه عمومی 9 درصد بیش از نیاز و ظرفیت آنها برایشان سرباز تامیین کرده است .. آخه کاه از خودتان نیست کاهدان که از خودتان است این که هنر نیست ، دوم اینکه ظرفیت درخواستی ستاد کل نیروهای  مسلح را که اعلام نکردین ، این قضیه واقعا سری است ؟؟ سوم اینکه مشمولینی که سال گذشته به خدمت رفته اند و تحصیلات دانشگاه داشته اند ورودی های سال 86 به قبل بوده اند زمانی که پذیرش دانشگاهها چیزی در محدوده 250 هزار نفر بود و البته 60 درصد خانمها بودند و به این ترتیب آقایان چیزی در حدود یکصد هزار نفر میشدند که احتمالا عده زیادی از آنها مشمول معافیتهای مختلف شده اند بویژه معافیت کفالت که پسرها معمولا بعد از دوره دانشگاه و رسیدن سن پدر به 59 سالگی از آن برخوردار میشوند ، خوب اگر 80 هزار نفر با مدرک کاردانی به بالا سربازی رفته باشد در سال گذشته این میشود حدود 320.000 سرباز که سردار فرمودند 9 درصد هم مازاد فرستادند این یعنی اینکه از 700.000 مشمول سالیانه بیش از نیمی از آنها مازاد هستند که مشمول معافیتهای مختلف میشوند یا غیبت میکنند و به سربازی نمیروند .

حال سوال اینجا است که در شرایطی که سالانه درصدی مشمول مازاد داریم آیا منصفانه نیست که مشمولین سنوات قبل که سنشان از سربازی رفتن گذشته مشمول معافیت سنی شوند یا لااقل راهکاری بینابین باشد جهت ترخیص این سری مشمولین بازای پرداخت وجه ؟؟!!

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و پنجم فروردین 1390ساعت 16:14  توسط ادریس پویا  | 

نامه ای به سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

نامه ذیل را جهت سایت آقای دکتر جلالی ارسال کردم که در اینجا میگذارم ..

البته به نظر میاید که گزینشی به سوالات و .. پاسخ داده میشود به هر حال ما حرفمان را زده ایم .. سامانه ژیام کوتاه آقای دکتر جلالی هم ۳۰۰۰۸۸۰۰۹۹ میباشد که خوب است ارسال پیامک و البته میشود ایمیل هم فرستاد به  ذیل :

 
پیگیری و ارسال ایمیل و پیامک میتواند بیانگر بخشی از خواستهای مشمولین غایب باشد از اینرو خوب است دوستان اگر فرصتی دارند به این کار همت بگمارند .

جناب آقاي دكتر جلالي

با سلام .. سوال دومي است كه مطرح ميكنم و ميخواهم در يك مورد نقطه نظر شما را بدانم و آن وضعيت مشمولين غايبي است كه سنشان بالا رفته است  ابتدا كوتاه در خصوص دنياي امروز ميگويم .. از ١٩٧ كشور دنيا ١٢٣ كشور اصولا نظام سربازي را حذف كرده اند كه آخرين آنها آلمان بوده است يعني بيش از ٦٠ درصد كشورها اصولا نظام خدمت اجباري سربازي ندارند منتها ما در اين مقطع ميپزيريم جزء كشورهاي داراي نظام سربازي باشيم .. كشور چين با حدود ١٥ برابر ايران جمعيت در حدود ٣ ميليون سرباز وظيفه دارد اين بدين معنا است در صورتي كه اگر مثل ايران قوانين سختگيرانه داشت اين عدد از مرز ١٠ ميليون متجاوز بود منتها سربازي بنوعي انتخابي در آنجا ميباشد اين را گفتم چون چين ٢٠ درصد جمعيت دنيا را دارد و به عنوان پر جمعيت ترين كشور دنيا داراي نظام سربازي است و البته هند هم كشوري است كه سربازي ندارد يعني كوچك و بزرگ ندارد بعضي ها سربازي دارند و برخي ندارند منتها از اين حدود ٧٥ كشور دنيا كه سربازي دارند هيچ كشوري مثل ايران قوانين سختگيرانه با مشمولين غايب ندارد البته چرا تنها كره شمالي و اسرائيل را ميتوان نام برد ولي در اكثر كشورها مشمولين وظيفه در يك محدوده سني خاص مشمول محسوب ميشوند در كشورهاي روسيه و قزاقستان و ارمنستان و اكراين و ... سن مشموليت بين ١٨ تا ٢٧ سال است بعد از اين سن افراد معاف از خدمت محسوب ميشوند در مصر اين سن ٣٠ سالگي است در صربستان اين سن ٣٥ سالگي است در تركيه كه از سختگيرترين كشورها در مورد سن مشموليت است نهايت سن ٤١ سالگي است حال ما در ايران سن مشموليت را بين ١٨ تا ٥٠ سالگي داريم .. ميخواهم بدانم آيا وقتي در مورد سربازي و قوانين صحبت ميشود اين اصلا به فكر شما رسيده بود كه در مجلس مطرح نماييد كه دوره مشموليت كوتاهتر شود ؟ البته الان افراد بالاتر از ٣٥ سال معاف رهبري هستند ولي اين معافيت ارتباطي با قانون ندارد ٥ سال پيش هم افراد بالاي ٣٠ سال معاف رهبري بودند  و افراد ٢٩ سال مشمول بودند حالا آن افراد ٣٤ ساله هستند و هنوز هم مشمول هستند .. بسياري از جرائم بعد از ١٠ سال مشمول مرور زمان ميشود آيا فكر نميكنين كسي كه مثلا ١٠ سال غيبت سربازي داشته ديگر در شرايطي نيست كه به سربازي برود ؟؟ يك معافيت من دراوردي ٣ برادري مجلس تصويب ميكند كه در دنيا نظيرش پيدا نميشود كه البته من زياد مخالف نيستم چون در شرايطي كه بيشتر خانواده ها يك يا چند فرزندشان معاف از خدمت ميشود چه ايراد دارد اگر خانواده اي شانس در جاي ديگر نداشته يك فرزند شانس بياورد البته ياد آور شوم ٣٦٠.٠٠٠ نفر معاف ٣ برادري اين معنا را دارد كه چند مليون مشمول غايب است كه وقتي اين معافيت داده شده اين تعداد از آن بهرهمند شده اند وگرنه بين ٧٠٠ نفر مشمول سالانه ٧٠ هزار نفر هم پيدا نميشود كه ٣ تا برادر داشته باشد و همه آنها هم خدمت نظام انجام داده باشند .. حال لطفا نظر خودتان را بيان بفرماييد و اگر هم در مجلس كاري در اين خصوص بكنيد ماندگار است و با ارزش .

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم فروردین 1390ساعت 16:3  توسط ادریس پویا  | 

جفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم ...

تو این سایتها گاها میبینم بعضی از مشمولین که انتظار معافیت از نوع دو برادری را دارند گله و شکایت مینویسن که وقتمون تلف شده و چرا تکلیف ما رو روشن نمیکنن و .. و البته منظورشون از روشن کردن تکلیف تصویب و اجرای قانون معافیت دو برادری است ،،

خوب اکثر کسانی که انتظار معافیت دوبرادری دارند نوجوان و جوان هستند در سنین 18 نا 22 سال و طبیعت جوان هم حق بجانب بودن است منتها من خاطره ای کلی ار متولدین دهه 50 نقل میکنم که این برای جوانان کمتر از 24 سال است که آن وقت بواقع بچه سال بوده اند ، در آذر ماه سال 77 قانون فروش سربازی تصویب شد و تا پایان سال 79 نیز اجرا گشت وقتی این قانون تصویب شد سیلی از مشمولین عادی ، غایب و فراری آمدند و سربازی رو خریدند عده ای هم از دانشگاه انصراف دادند و سربازی رو خریدند عده ای هم انصراف موقت دادند و سربازی رو خریدند ، البته فروش سربازی برای متولدین یکسال بعد از احضار به خدمت میسر بود بدین ترتیب هر فرد دیپلم یا لیسانس و .. نمیتوانست در صورت فارغ التحصیلی بموقع اقدام به خرید سربازی کند بصورت نرمال متولدین سال 57  ورودی سال 75 دانشگاهها بودند و حتی با تاخیر ورودی سال 76 متولدین سال 58 هم به همین ترتیب ورودی سال 76 بودند و با تاخیر ورودی سال 77 ، بدین ترتیب وقتی قانون فروش سربازی تصویب شد بسیاری از متولدین سال 57 که وارد دانشگاه شده بودند دو سال و نیم ار دوره تحصیل را طی کرده بودند یعنی بیش از نیمی از دوره لیسانس ، این را گفتم که وضعیت متولدین 57 و 58 را بدانیم که چقدر سخت تر بوده ، چون سربازی به متولدین لیسانس متولد 56 فروخته شد منتها برای سالهای بعد از آن لغو شد .. بگذریم برویم سراغ اصل موضوع :

سال 79 نیز مجلس شورای اسلامی مانند سالهای قبل فروش سربازی را تصویب کرد با یک بند الحاقی که در صورت عدم نیاز نیروهای مسلح ، نیروهای مسلح نیز در سال 80 گفتند که به سربازان نیاز دارند و .. و آن شد که فروش سربازی متوقف شد منتها چرا این اقدام برنامه زندگی عده ای را بهم زد ؟

  1. عده ای از مشمولین لیسانس و فوق لیسانس اقدام به شرکت در آزمون مقاطع بالاتر نکردند و این تصمیم ناگهانی آنها را از ادامه تحصیا باز داشت .
  2. عده ای با در نظر گرفتن امکان خرید سربازی ازدواج کردند و بعد از آنکه سربازس فروش نرفت دچار مشکل شدند .
  3. مجلس تصویب کرده بود فروش سربازی را ولی ستاد کل نیروهای مسلح با وجود اینکه نیاز به سرباز نداشت از مفری که مجلس برای آنها قرار داده بود سوء استفاده کرد .
  4. برای بسیاری از مشمولین سخت بود که در شرایطی که سربازی فروش میرفت بصورت ناگهانی ببینند که باید بجای خرید خدمت ، 2 سال به سربازی روند .

.....................

3 سال بعد نیز مجلس معافیت افراد لیسانس به بالا را تصویب کرد و شورای نگهبان رد کرد و تشخیص مصلحت رای به نظر شورای نگهبان داد ، آن موقع که خفقان نبود و ما مورد ظلم واقع شدیم کسی نبود که صدای ما را بشنود ، حال عجیب است برخی از جوانان امروزی چه توقعاتی دارند .

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم فروردین 1390ساعت 13:8  توسط ادریس پویا  | 

تامیین حقوق سربازان

قریب 2 سال از تصویب مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق سربازان وظیفه به میزان 60% حقوق دریافتی پرسنل کادر میگذرد ، که البته هنوز به مرحله اجرا نزدیک هم نشده است و بعید هم نیست که مانند دیگر مواردی که به نفع مردم است به فراموشی سپرده شود ، علتی که این طرح در شورای نگهبان تصویب نشده است این پرسش است که این وجوه از چه محلی باید تامیین شود و دولت هم کتبا هیچگاه موافقت و اعلان خود را در این خصوص بیان نداشته است و مجلس هم ضعیف عمل کرده ، به هر حال یک راه ساده  برای حل این مشکل و حل مشکل عده زیاد دیگری از مردم تامیین وجوه مورد نظر از طریق سایر مشمولین است که به نوعی فروش خدمت سربازی است البته نه فروش بلکه جریمه ترخیص از خدمت .

با توجه به اینکه مجلس شورای ملی در سالهای 1337 و 1344 به ترتیب مشمولین غایب تا سال 1311 و 1322 را به ازای 100 و 200 تومان از خدمت سربازی ترخبص کرده است ، الان نیز مجلس میتواند با ارائه طرحی بازای اخذ جریمه مشمولین بالاتر از سن 27 یا 30 سال را از خدمت معاف کند و وجوه حاصل را صرف پرداخ حقوق مصوب به سربازان نماید ، قطعا سربازان هم راضی تر هستند ، به عنوان مثال میتوان جریمه ترخیص از خدمت را دو برابر حقوق یک سرباز وظیفه قرار داد مثلا اگر حقوق یک افسر وظیفه لیسانس ماهی 250.000 تومان است  12.000.000 تومان جریمه ترخیص از خدمت برای افراد لیسانس مشمول غایب با  سن بالا باشد یا اگر حقوق یک سرباز دیپلم 150.000 تومان است مبلغ جریمه ترخیص از خدمت برای دیپلم ها 7.200.000 تومان باشد بدین ترتیب با توجه به اینکه مدت سربازی الان 18 ماهه است به ازای هر مشمول ترخیص شده از خدمت حقوقی برای  بیش از 2 سرباز وظیفه تامیین میشود ، انگیزه رفتن به خدمت سربازی برای عده زیادی از مشمولین خواهد بود ، مشمولین بالاتر از 30 سال تعیین تکلیف میشوند ، نظام وظیفه بصورت جدی تر میتواند از سربازان وظیفه برای کارها استفاده کند و سازمانها و مراکزی که سربازان وظیفه در آن مشغول فعالیت هستند با توجه به اینکه سرباز حقوق میگیرد ارزش وقت سرباز را بهتر خواهند دانست ، مثال ساده اینکه چطور نرخ برق و آب بالا رود و یارانه مربوطه حذف شود که مردم اصراف نکنند ولی اجازه دهیم وقت که بالاترین سرمایه است بخاطر اینکه بها آن پرداخت نمیشود تلف شود ؟؟!!

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم فروردین 1390ساعت 12:14  توسط ادریس پویا  | 

سربازان در حال خدمت

امروز در سایت bitiran.com   آمار نیرو های مسلح را که البته مربوط به 2 سال پیش بود نوشته بود ، از مشخصات امکانات موجود در یگان بگذریم ، نیروی وظیفه و کادر نباید چندان تغییری کرده باشد که در اینجا ذکر میکنیم :

تفکیک پرسنل نظامی
350000 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران 1
30000 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 2
19000 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 3
230000 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 4
18000 نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 5
15000 نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 6
662000 جمع تعداد نفرات -
425000 سربازان وظیفه در حال خدمت 7

چند نکته در آمار فوق جالب است :

  1. تعداد افراد در نیروهای هوایی و دریای ارتش و سپاه مجموعا تنها 82000 نفر است در مقابل 580.000 نیروی کادر زمینی در سپاه و ارتش و این با مدل جنگهای امروزه که نسبت به گذشته  کمتر از نیروی زرهی استفاده میشود تناسب ندارد ، البته نیروی هوایی و دریایی تفاوتش این است که به ازای هر فرد نظامی امکانات گرانقیمتی نیاز است که از این رو تهیه آنها هزینه نیروهای مسلح را به مراتب افزایش میدهد .
  2. سربازان وظیفه در حال خدمت 425000 نفر و به ازای 18 ماه خدمت برای هر نفر به این معنا است که در سال 310.000 نفر به خدمت اعزام میشوند در حالی که در سال 700.000 پسر 18 ساله دیپلم میگیرند این به این معنا است که بیش از 60 درصد از مشمولین از معافیت های مختلف استفاده کرده یا جذب سازمانهایی شده اند که تعهد خدمت به جای خدمت نظام دارند یا اینکه غیبت کرده اند .
  3. نسبت نیروهای کادر به وظیفه اینقدری است که حتی اگر سربازی حذف شود مشکل چندانی بوجود نیاید .
  4. اگر از آن 60 درصدی که در سال به سربازی نمیروند فقط 20 درصد آنها مشمولین غایب باشند که هر سال به آن اضافه میشود چون مشمولین سنوات گذشته معافیت سنی نگرفته اند قطعا بیش از 2 میلیون نفر مشمول غائب در حال حاضر  خواهیم داشت
+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم فروردین 1390ساعت 12:5  توسط ادریس پویا  | 

به سربازی برویم یا نرویم ؟؟

امروز میخواهم در مورد اینکه آیا به صلاح مشمولان است به سربازی بروند یا نروند  بنویسم ، البته این گذشته از مسائل معنوی میباشد که با حساب و کتاب جور در نمیاید ، اینجا فقط از جنبه مادی و نفع و زیان رفتن و نرفتن  به سربازی برایتان میخواهم بنویسم ، در حال حاضر مشمولین نظام وظیفه دیپلم و لیسانس متولد  سال 1355 تا 1370 میباشند ، و البته شرایط سنی و موقعیت اجتماعی و توان جسمی و .. افراد با هم متفاوت است منتها نکته ای است که مشمولین متولد سالهای مختلف را از هم تفکیک میکند ، سربازی گذشته از اینکه قانونی اجباری و ناراحت کننده است برای ما جوانان ، قانونی است که بعضا راه فرار از آن نداریم ، فلذا صحبت ما در مورد اشخاصی که میتوانند از معافیت های مختلف استفاده کنند نیست بلکه در مورد افرادی است که یا باید سربازی بروند وگرنه محرومیت بکشند که در ذیل به آن می پردازیم :

محکومی رو مخیر کردند به انتخواب تنبیه یکی از این 3 که یا پیاز بخورد یا کتک یا چند سکه ای بدهد محکوم پیاز تا نیمه خورد و طاقت نیاورد کتک را همچنین تا نیمه خورد و در آخر بها را کامل پرداخت کرد .

واقعیت سربازی رفتن هم همین است که البته در این موضوع سربازی رفتن همانند همان پول دادن میباشد ، و البته افراد میتوانند به سربازی نروند و کتک و پیاز را بخورند . مشمولین متولد 1370 و 1371 و در آینده نوجوانان کوچکتر کسانی هستند که هنوز نه پیاز و کتک خورده اند نه پول داده اند ، نه عمر در محرومیت گذرانده اند و نه اضافه خدمت دارند ، 30 سال زندگی در جوانی و میانسالی که اساس زندگی افراد را میچیند در گرو  18 ماه خدمت سربازی است  با همه سختیهای آن و با این وجود ارزش آن را دارد ، یعنی اگر حتی قرار به 10 سال محرومیت هم باشد باز این 18 ماه ارزش آن را دارد حداقل برای 80% از افراد ، چون سربازی نرفتن دست اندازی است که بیش از 20 یا 30 درصد از سرعت پیشرفت جوانان را میگیرد ، و بطور کلی خیلی از فرصتها که بسته به سن است از دست میرود ، برای همین واقعا من توصیه میکنم متولدین 1370 و 1371 پول را بدهند و خود را دچار چالشهای بعدی نکنند ، دسته دیگر متولدین با غیبت هستند و البته غیبت کوتاه که دچار اضافه خدمت شده اند و نمیتوانند از امکان امریه و .. نیز بعلت غیبت استفاده کنند ، باز هم اگر غیبتشان کمتر از 1 یا 2 سال است توصیه میکنم اون 20 25 سال را از گرو این 2 سال در بیاورند و به سربازی بروند چون احتمال معافی برایشان کم است حتی معافی سنی هم اگر اعمال شود در بهترین حالت 5 6 سال یا بیشتر باید صبر کنند و ممکن است با کمی بد شانسی مدت آن با سن 50 سالگی ایشان مقارن باشد . دسته دیگر غایبینی هستند که بین 2 تا 8 سال غیبت دارند من واقعا نمیتونم نظری بدهم اینان پیاز را خورده و در حال حاضر مشغول خوردن کتک هستند و مشکل اینجاست که میزان کتک معلوم نیست البته حداکثری دارد ولی امید هم هست برای اتمام آن در زمانی کوتاهتر ، دسته آخر مشمولین غایبی هستند که دارای غیبت بالای 8 سال میباشند و طبیعتا سنشان بالای 27 سال است ( البته بسته به تحصیلاتشان) ولی فکر میکنم برای این دسته مشمولین سربازی رفتن دیگر صلاح نمیباشد ، فرصتهایی نظیر اشتغال در مراکز دولتی و .. که برای سن کمتر از 30 سال امکانپذیر بوده از دستشان رفته است ، مشغول زندگی هستند و کم و بیش  به شرایطی  که در آن هستند خو گرفته اند ، اگر هم به سربازی بروند بسیاری از فرصتهایی هرچند ناچیز که با وجود محرومیتها ساخته اند از دست میرود و برای ایشان شرایط فرق میکند ، جوان مشمول متولد 1355 که 15 سال غیبت دارد نصف کتک مصوب را خورده ، دیگر حیف است که تا آخر نرود تازه هر لحظه هم امکان اتمام آن است و طبیعتا در اولین معافیت سنی تمام افراد مشمول با غیبت بیش از 8 سال معاف خواهند شد پس برای آنها صبر بهتر است ..

آدمی را که طلب هست و توانایی نیست   ... صبر اگر هست و گر نیست بباید کردن

+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم فروردین 1390ساعت 13:7  توسط ادریس پویا  | 

مدت خدمت وظیفه عمومی

قانون خدمت سربازی از لحاظ مدت دارای 2 فاکتور است اولی مدت سربازی که تحت عنوان دوره ضرورت میباشد و در قانون 2 سال است و این مدت تقریبا همواره در کشور 2 سال بوده است بغیر از اوایل انقلاب که برای مدت کوتاهی این مدت به 1 سال تقلیل یافت و حال حاضر که این دوره 18 ماه میباشد ( البته با عنایت و لطف .. نه در قانون رسمی ) . فاکتور دوم در مورد مدت خدمت سربازی مدتی است که یک فرد ذکور در دوره مشمولیت خواهد بود در حال حاضر این مدت 30 سال است و بدین معنا است که در این مدت هر فرد ذکوری که دوره ضرورت خدمت سربازی را طی نکرده باشد دارای محرومیتهایی میباشد و پس از این مدت و خروج از سن مشمولیت معاف تلقی میشود ، فاکتور اول فاکتوری است که خیلی مورد توجه است چون دغدغه همه افراد ذکور است منتها فاکتور دوم تقریبا تنها دغدغه مشمولین غایب است چرا که با کاهش مدت دوره مشمولیت امکان اتمام محرومیت برای ایشان زودتر حاصل میشود .

حال گذری میکنیم بر قانون سال 1350 و 1363 از لحاظ فاکتور دوم  در قانون سال 1350 افراد بالای 45 سال از خدمت معاف بودند و حال اینکه از 1363 به بعد افراد بالای 50 سال ، با اصلاح دوره احتیاط و ذخیره اول و دوم میتوان دوره مشمولیت را به استانداردهای جهانی نزدیک کرد در حال حاضر کمتر کشوری است که دارای دوره مشمولیت بیش از 10 سال باشد و این دوره در ایران 3 برابر بیشتر است  :

‌قانون خدمت وظيفه عمومي
‌مصوب 1350.2.13
‌فصل اول - كليات
‌ماده 1 - دفاع از ميهن و سلطنت مشروطه ايران وظيفه ملي هر فرد ايراني است و در اجراي اين وظيفه كليه اتباع ذكور دولت شاهنشاهي ايران‌مكلف به انجام خدمت وظيفه عمومي برابر مقررات اين قانون مي‌باشند و هيچ فرد مشمول خدمت وظيفه عمومي را جز در موارد مصرحه در اين قانون‌نمي‌توان از خدمت معاف كرد.
‌ماده 2 - هر فرد ذكور ايراني از اول فروردين ماه سالي كه طي آن سال به سن 19 سال تمام مي‌رسد مشمول خدمت وظيفه عمومي است.
‌تبصره - اداره وظيفه عمومي مي‌تواند اشخاصي را كه مايل باشند قبل از رسيدن به سن مشموليت داوطلبانه خدمت زير پرچم خود را انجام دهند‌در صورتي كه از لحاظ جسمي و رواني قادر به انجام خدمت بوده و حداقل 18 سال تمام داشته باشند به خدمت زير پرچم اعزام دارد.
ماده 3 - مدت خدمت وظيفه عمومي 25 سال است و مراحل آن براي مشمولان اعم از مشمولان عادي و مشمولان فارغ‌التحصيل ديپلمه و بالاتر به‌شرح زير است:
‌الف - دوره زير پرچم 2 سال.
ب - دوره احتياط 6 سال.
ج - دوره ذخيره اول 8 سال.
‌د- دوره ذخيره دوم 9 سال.
‌تبصره 1 - در مواقع ضرورت و بسيج همگاني ممكن است افراد مشمول اين قانون تا سن شصت سالگي نيز احضار شوند.
‌تبصره 2 - تاريخ شروع و پايان خدمت در مراحل احتياط و ذخيره در مورد مشمولان عادي و فارغ‌التحصيل كمتر از ليسانسيه بر اساس سال تولد‌آنها و در مورد مشمولان ليسانسيه به بالا از تاريخ پايان خدمت زير پرچم آنان محاسبه و در هر حال تاريخ خاتمه آن از سن 45 سالگي تجاوز نخواهد‌كرد.

‌قانون خدمت وظيفه عمومي

29/7/1363

‌قانون خدمت وظيفه عمومي
‌فصل اول: كليات
‌ماده 1 - دفاع از استقلال و تماميت ارضي و نظام جمهوري اسلامي ايران و جان و مال و ناموس مردم وظيفه ديني و ملي هر فرد ايراني است و در‌اجراي اين وظيفه كليه اتباع ذكور دولت جمهوري اسلامي ايران مكلف به انجام خدمت وظيفه عمومي برابر مقررات اين قانون مي‌باشند و هيچ فرد‌مشمول خدمت وظيفه عمومي را جز در موارد مصرحه در اين قانون نمي‌توان از خدمت معاف كرد.
‌تبصره 1 - با توجه با اصل 151 قانون اساسي واحد بسيج مستضعفين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي موظف است در اسرع وقت امكانات آموزش‌نظامي اتباع اناث دولت جمهوري اسلامي ايران را با رعايت كليه موازين شرعي فراهم نمايد. اين آموزش براي اناث الزامي نيست.
‌تبصره 2 - وزارت آموزش و پرورش موظف است با همكاري نيروهاي مسلح آموزشهايي را كه زمينه ساز آمادگي دفاعي است طبق موازين اسلامي‌در برنامه‌هاي آموزشي مقاطع تحصيلي راهنمايي و دبيرستان پيش بيني نمايد. اين آموزش براي دختران تنها در زمينه‌هاي دفاع غير نظامي خواهد بود.
‌ماده 2 - هر فرد ذكور ايراني از اول فروردين ماه سالي كه طي آن سال وارد سن 19 سالگي مي‌شود مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي خواهد‌شد.
‌ماده 3 - سن مشمولان و افراد تحت تكفل از لحاظ خدمت وظيفه و يا معافيت از آن تابع مندرجات اوليه اولين شناسنامه بوده و هر گونه تغييري كه‌بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظيفه عمومي معتبر نخواهد بود.
‌تبصره - در صورتي كه اختلاف بين سن واقعي مشمول (‌طبق نظريه شوراي پزشكي مندرج در تبصره 1 ماده 41 اين قانون) و سن مندرج در‌شناسنامه اوليه بيش از 5 سال باشد، طبق نظر شوراي پزشكي عمل خواهد شد.
ماده 4 - خدمت وظيفه عمومي 30 سال است و مراحل آن براي كليه مشمولان به شرح زير است:
‌الف - دوره ضرورت دو سال و در صورتي كه مشمولان مازاد بر نياز باشند شوراي عالي دفاع مي‌تواند اين مدت را تا 18 سال تقليل دهد.
ب - دوره احتياط 8 سال.
ج - دوره ذخيره اول 10 سال.
‌د - دوره ذخيره دوم 10 سال.
‌تبصره 1 - تاريخ شروع و پايان خدمت در مراحل احتياط و ذخيره از تاريخ پايان خدمت دوره ضرورت محاسبه مي‌گردد و در هر حال تاريخ خاتمه‌آن از سن 50 سالگي تجاوز نخواهد كرد.
‌تبصره 2 - در مواقع ضرورت و بسيج همگاني ممكن است افراد مشمول اين قانون تا سن شصت‌سالگي نيز احضار شوند.
‌تبصره 3 - مفاد بند الف اين ماده نسبت به مشمولاني مجري است كه از اول فروردين ماه سال 1363 به خدمت اعزام شوند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم فروردین 1390ساعت 13:42  توسط ادریس پویا  | 

گذری بر معافیتهای سنی

از ابتدای قانون خدمت اجباری سربازی در سال 1304 تا به الان که 86 سال میگذرد همواره شرایطی بوجود آمده که مشمولین غایب دارای غیبت طولانی از خدمت معاف شوند ، گاها شرایط فروش خدمت سربازی بوده که برای اولین بار توسط دولت دکتر مصدق اجرا شد و بعد از آن  دو  مرتبه در سالهای 1337 و 1344 توسط مجلس شورای ملی و البته در نظام جمهوری اسلامی نیز بین سالهای 1377 تا 1379 سربازی فروش رفت ، تنها تفاوت مهم فروش یا ترخیص مشمولین در سال 37 و 44 و انچه دولت مصدق و دولت جمهوری اسلامی انجام دادند این بود که مجلس شورای ملی تنها شرایط فروش سربازی را برای  مشمولینی که دارای غیبت بیش از چند سال بودند فراهم کرده بود بدین معنا که سن این مشمولین از سن سربازی رفتن گذشته و البته غیبت آنها در زمان صلح بوده پس چه بهتر که با معافیت این سربازان بازای دریافت ، نیروهای انسانی کشور در مسیر کار و تلاش قرار گیرند و اتلاف نیروی خود خواسته انجام نشود . منتها از این ها گذشته چندین بار در کشور معافیت سنی اعلام گشته است که بر آن مبنا تمامی افراد در سنی خاص معاف از خدمت شده اند . در سال 1304 که قانون سربازی گذاشته شد تمامی متولدین 1384 به بعد مکلف به گذراندن دوره خدمت نظام شدند ، برای اولین بار مجلس شورای ملی در 29 اسفند 1321 تصویب کرد که متولدین بین سالهای 1۲84 تا 1۲94 از خدمت معاف هستند که متن ماده واحده در ذیل آمده است :

‌ماده 65 - از مشمولين طبقات 1284 - 1285 - 1286 - 1287 - 1288 - 1289 - 1290 - 1291 - 1292 - 1293 - 1294 - آنهايي كه در تاريخ‌تصويب اين قانون در خدمت زير پرچم هستند پس از پايان خدمت زير پرچم مرخص خواهند شد و آنهايي كه به خدمت وارد نشده‌اند ديگر براي زير‌پرچم احضار نخواهند شد.
‌تبصره 1 - متولدين 1295 به بعد كه متكلف شناخته شده و مي‌شوند مشمول مقررات ماده 63 خواهند بود.

ببینید  وقتی در آخر سال 1321 تمامی مشمولین قبل از 1295 را معاف سنی کرده اند این به این معنا بوده که 1. کلیه افراد بالای 27 سال در آن سال معافیت سنی گرفته اند .

2. هیچ مشمول غایب بالای 38 سال تا آن تاریخ نداشته ایم .

در سالهای بعد نیز معافیتهای سنی انجام شد و تقریبا ما هیچگاه مشمول غایب بالای 40 سال نداشته ایم ، قدری هم به شانس مشمولین ارتباط داشته که در چه سالی اعلام این معافیتها میشده است . به عنوان مثال در دهه 30 مشمولین متولد تا 1311 از خدمت معاف شدند و در 30/2/1347 مشمولین متولد 1312 تا 1322 تعیین تکلیف و معاف از خدمت شدند البته پیشتر برای  این مشمولین در سال 1344 بازای پرداخت 200 تومان امکان معافی برایشان محیا شده بود ، و در سال 58 معافی سنی برای مشمولین متولد  قبل از سال 1337 داشتیم و در سال 82 معافیت سنی برای مشمولیت تا سال 1354 ، یعنی طی 78 سال قانون سربازی 5 بار معافیت سنی اعمال شده است که این جدا از فروش سربازی و معافیتهای دیگر است در بدترین شرایط هم که برای مشمولین سال 1338 بوده ، اگر این مشمولین حتی اگر از خرید خدمت نیز استفاده نکرده بودند در سن 44 سالگی از خدمت معاف میشدند یعنی ما هیچگاه در تاریخ کشور مشمول دیپلم 45 ساله نداشته ایم و این در بدترین شرایط ممکن بوده است و البته همیشه معافیتها و شرایطی برای مشمولین بوده است ، امسال پس از 8 سال برای اولین بار ما مشمول بالای 35 سال داریم یعنی متولدین سال 1355 . اگر خیلی بد بینانه فکر کنیم ممکن است تا 10 سال دیگر هم معافیت سنی جدید اعمال نشود ولی به غیر از معافیت سنی سال 82 که خیلی دیر اعمال شد ، در 4 مورد قبل همواره  در بدترین شرایط  هم مشمولین کمتر از 40 سال یا حتی 30 سال بوده اند .. به عنوان مثال سال 47 متولدین 1312 تا 1322 معاف شدند یعنی متولد 1312 در سن 35 سالگی معاف شده است و البته متولد 1322 با بهترین شانس در سن 25 سالگی معافیت سنی گرفته است .

معافیت سنی یک حق است ، حقی که بر اساس آن قانون در تمامی کشورها داریم و سابقه اجرا طی 7 دهه گذشته . فلذا ما مطالبه حق میکنیم نه گدایی .

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم فروردین 1390ساعت 11:54  توسط ادریس پویا  | 

تشدید برخورد با سربازان غایب

مدتی بود خبری از افاضات این سردار کمالی عزیز نبود و دلمون برای این عزیز و مصاحبه هایش که باعث انبساط خاطرمان میشود تنگ شده بود ، که دیروز به مناسبت ورود به سال نو مطلبی از ایشون در مصاحبه با خبرگزاری مهر  انتشار یافت بدین مضمون : 

وی ادامه داد: از سال گذشته عفو عمومی به دلیل احترام به افرادی که قوانین را رعایت کرده و در زمان تعیین شده به خدمت سربازی اعزام می شوند دیگر جزء برنامه ها نیست.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در سال جاری سربازان غایب و افراد سودجویی که اقدام به فریب خانواده ها و مشمولان می کنند به شدت مورد برخورد قرار می گیرند.

 

حالا کسی هم نیست به این کمالی عزیز بگه آخه چرا حرف چرند میزنی برای کی این حرفها رو میزنی ؟! به جان مشمولین غایب چیکار داری ؟ شما نهایت زوری رو که داشتین برای آزار و اذیت مشمولین غایب انجام دادین حالا برای احترام به اونهایی که قانون رو رعایت کرده اند میخواین با مشمولین غایب تشدید برخورد کنین ؟؟ شما اصلا معنای احترام و معنای قانون رو میدونین ؟ اگر معنای احترام رو میدونین پس چرا به سربازان حین خدمت بی حرمتی میکنین ؟ چرا عفت کلام ندارند  اکثر مسئولین بخصوص در دوره آموزشی ؟ شما حرمت انسانیت رو هم رعایت نمیکنین ، امکانات زندگی سربازان وظیفه در حین خدمت  بمراتب پایین تر از پناهندگان کشور ها است ، البته شاید نه در مقایسه با ایران .. چون اینجا برای رعایت عدالت احتمالا با پناهندگان خارجی هم سطح سربازان یا کمتر رفتار میشود ..  بعد شما سربازان غایب رو همراه با افراد سود جو فریبکار اسم میبرین ؟ مومن اگر کسی نیامد به هر دلیلی به سربازی میشه فریبکار و کلاهبردار ؟

از این صحبتها گذشته هر بار چرا حرفتو عوض میکنی یکبار میگی ما برای سربازان شرط سنی داریم و از یک سنی به بالا مشمولین رو به سربازی نمیبریم ، یکبار میگی میزاریم تا 50 سالگی بلاتکلیف باشن یکبار میگی تشدید برخورد میکنین .. اول بیا یک بررسی کنین خودتان با خودتان که چقدر مشمول غایب دارین ، شما که یک معافی 3 برادری اعلام میکنین 360.000 نفر معافی میگیرین .. باید بدونین که مشمول غایب تو این کشور چقدر است ، البته دیگه همه کارت ملی دارن و یک جستجو ساده آمار کل مشمولین غایب دهه 50 و 60 و 70 رو میده خدمت شما ، ولی واقعا چه برخوردی با شمول 35 ساله میخواین کنین .. میخواین بگین تو 10 15 سال غیبت کردی الان باید بیای خدمت ؟؟ مشمول غایب 20 ساله با 35 ساله انصافا یکی است ؟؟  

بجای این صحبتها بهتر نیست مشمولین غایب رو طبقه بندی کنین و راهکار متناسب با شرایط سنی آنها بیابید ؟ و بجای صحبتهای اینچنینی منطقی با مشمولین صحبت کنین که بنفع آنها است که بموقع بخدمت سربازی بروند ، به آنها بگویید که زیانهای غیبت سربازی و از دست دادن فرصتها بمراتب بیش از 18 ماه خدمت است و غیبت سربازی و از دست دادن امتیاز رفتن بموقع بخدمت و محرومیتهای اجتماعی ارزش غیبت را ندارد ، صحبتهای منطقی و صادقاته موثرتر است و البته وضع مشمول غیر غایب یا دارای غیبت کمتر از یکسال با مشمول دارای غیبت طولانی تفاوت جدی دارد که بعدا طی آماری اینجا در موردش مینویسم .. البته قطعا مسئولین نظام وظیفه آمارها را بسیار دقیق تر دارند منتها گاهی دروغ گو اینقدر تکرار دروغ میکند که خودش هم باورش میشود .. نکنید .. این برایتان بهتر است .  

+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم فروردین 1390ساعت 12:1  توسط ادریس پویا  | 

حقوق سربازان وظیفه

خدمت وظیفه عمومی در سالهای اخیر در برخی  از کشورهای جهان برچیده شده است ، آخرین آنها کشور آلمان بود که در ژانویه 2011 ، خدمت وظیفه عمومی را برداشت ، پیش از این در سایر کشورهای اروپا نیز خدمت  اجباری سربازی  برچیده شده است هم اکنون از 27 کشور اروپایی تنها 4 کشور دارای نظام خدمت اجباری سربازی هستند که از جمله آنها کشور قبرس است که مورد ادعای ترکیه میباشد و البته سابقه درگیری نظامی بر سر این ادعا   چند دهه  پیش  داشته است ، منتها روند برچیده شدن خدمت سربازی در کشوری نظیر آلمان یا کاهش آن در اتریش به یک نکته برمیگردد که این صرفنظر از نیاز کشور به سرباز میباشد و آن هزینه سرباز است .

 يكي از اقدامات مهم و تعيين ‌كننده 'كارل تئودور سوگوتنبرگ' وزير دفاع آلمان در دوران وزارت خويش،لغو خدمت سربازي اجباري در آلمان بوده است.
او قصد دارد نيروهاي ارتش آلمان را به گروهي كوچك‌تر و مؤثرتر محدود كند. گوتنبرگ مي‌گويد كه خدمت سربازي ديگر با ساختار ارتش فعلي آلمان همخواني ندارد و وجود آن از لحاظ سياسي - امنيتي قابل توجيه نيست. حذف خدمت سربازی در آلمان هشت میلیارد یورو صرفه جویی در هزینه خواهد داشت و با 50% افزایش در استخدام نیرو تعداد نیروی ارتش آلمان به 185 هزار نفر میرسد .

پارگراف بالا برگرفته از مطالب خبرگزاری ها بود و معنای آن هزینه سرباز وظیفه برای دولتی نظیر آلمان و حال چرا هزینه سرباز وظیفه اینقدر زیاد است که مقرون به صرفه نیست که از آنها بجای سرباز کادر استفاده شود ؟ جواب آن را میتوان در مصوبات مجلس در 2 سال پیش جستجو کرد ، مصوباتی که هنوز اجزایی نشده است ، مصوباتی که علی رغم بسیاری از ضعف ها بندهای مربوط به آن اجرا نشده است و احتمالا همین بندها که منطقا صحیح میباشد هیچگاه به اجرا نمیرسد ، ان مربوط به حقوق سربازان است  که در ذیل  میبینیم :

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی حقوق سربازان وظیفه را حداقل 60 و حداکثر 90 درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین کردند.

براساس اصلاح ماده 49 این قانون مقرر کردند که این حقوق با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل برسد.

براساس تبصره یک این ماده مقرر شد به کارکنان وظیفه متاهل یا سرپرست خانواده معادل صددرصد حق عائله‌مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت شود.

براساس تبصره 2 نیز مصوب شد حقوق کارکنان وظیفه در دوران آموزش و قبل از دریافت درجه یا سردوشی به میزان 50 درصد حقوق اولین ماه دوران خدمت آنان باشد.

همچنین مصوب شد به کارکنان وظیفه در خاتمه خدمت دوره ضرورت معادل یک ماه حقوق به عنوان پاداش پرداخت شود ضمن آنکه مقرر شد حق بازنشستگی و حقوق اولین ماه خدمت از حقوق ماهانه کارکنان وظیفه کسر نشود.

ماده 49 مکرر به ماده 49 الحاق و بر اساس آن مقرر شد نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته و سایر دستگاه‌ها که کارکنان وظیفه را در اختیار دارند مکلفند با توجه به اعتبارات مصوب، امکانات زیست، ‌پوشاک و خوراک و بهداشت و درمان متناسب آنان در محل خدمت را فراهم کنند.

 

خوب اگر قرار باشد فقط 60% حقوق واقعی یک سرباز به او پرداخت شود آیا باز هم مقرون بصرفه است که سربازی اجباری داشته باشیم و از سرباز وظیفه استفاده نماییم ؟ قصد ما اتلاف نیروهای موجود که نباید باشد ، نباید بگوییم این عمر و وقت و ساعت کار این افراد برای ما مجانی تمام میشود پس چه اهمیت دارد و آن را بخدمت بگیریم .. اگر به اعتلای کشور علاقمند هستیم میبایست تمام نیروها را با حداکثر بازده ممکن مورد استفاده قرار بدهیم .. اگر هم جیب ملت و کشور تفاوت دارد و این دو را جدا میدانیم چه توقعی از ملت داریم که که منافع شخصی را فدای منفعت عمومی نماید . البته این چندان عیب مردم نیست که دنبال منفعت شخصی خود باشند چرا که طبیعتا نفع شخصی انها بیشتر در زندگی شان موثر است منتها اگر دولتی نفع کشور را بخواهد نمیتواند  برای منفعتی ناچیز منفعتی بزرگتر را از ملت از بین ببرد چرا که کشور از همان مردم تشکیل شده است .

به هر حال افزایش حقوق سربازان میتوانست قدری موضوع خدمت نظام را روشن نماید ، همینطور که دولت محترم یارانه را برمیدارد و میگوید قیمت پایین سوخت و .. موجب عدم توجه به مصرف بهینه ، فساد و .. میشود ، استفاده از نیروی سرباز وظیفه با پرداخت تنها 5 درصد از حقوق آنها که حتی هزینه ایاب و ذهاب ایشان نیز نمیشود از این دست میباشد ، قرار نیست که فقط از زمین به آسمون بباره .. روزگار غریبی است ..

+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم فروردین 1390ساعت 12:49  توسط ادریس پویا  | 

تغییر قوانین سربازی

امروز داشتم قوانین خدمت نظام وظیفه رو از همان ابتدا بازخوانی میکردم که ببینم نکته جالبی در آن پیدا میکنم یا نه ؟ نکته جالب این بود که هر موقع دیکتاتوری به اوج میرسید قوانین نظام وظیفه سختگیرانه میشد و البته قوانین سختگیرانه ناشی از ترس است ، آدم ترسو سرو صداش بیشتر است ، اونی که زور داره معمولا خیلی متواضع و با ادب است و اگه نیاز باشه از زورش استفاده میکنه حالا آقایون در این اصلاح قانونشون به مشمولین غایب سخت بگیرن نتیجش رو قبلی ها  دیدن

سال 1317 قوانین سختگیرانه ای برای نظام وظیفه وضع شد در سال 1321 اصلاح شد که در ذیل اشاره میکنم :

‌قانون اصلاح پاره‌اي از فصول و مواد قانون نظام وظيفه
‌مصوب 29 اسفند ماه 1321

‌ماده 167 - از تاريخ اجراي اين قانون مواد 23 و 24 و 33 و 34 و 35 و 36 و 46 و 51 و 52 و 53 و 54 و 56 و 57 و 59 و 60 و 61 و 62 و 63 و 64‌و 65 و 66 و 67 و 68 و 69 و 73 و 74 و 76 و 77 و 78 و 79 و 80 و 81 و 86 و 87 و 90 و 91 و 92 و 94 و 98 و 143 و 144 و 145 و 146 و149 و 154 و بند (‌د) ماده 155 و مواد 156 و 157 قانون خدمت نظام وظيفه مصوب 29 خرداد ماه 1317 ملغي و همچنين هر قسمت از قوانيني كه‌مخالف با اين قانون باشد نسبت به اين قانون بلا اثر خواهد بود.

ببینین  چقدر ماده ملغی شد ، در سالهای بعد هم به همین ترتیب داشتیم البته همواره قوانین سختگیرانه تر از اجرا بوده یعنی به مرگ گرفتن توی قانون که مردم به تب راضی باشن ، هر چند الان ما از تب گذشتیم چون از این هفته به بعد ما دارای مشمولین غایب بالای 35 سال هم خواهیم بود که این در طول تاریخ 86 ساله سربازی در کشور کم سابقه بوده است .

مدتی هم در رژیم سابق معافیت قرعه کشی انجام میشد بدین ترتیب هم بود که در سالهایی که تعداد مشمولان مازاد بود به دستگاه متولی سرباز گیری اجازه داده میشد تعدادی را حسب قرعه معاف کنند که این تشویقی میشد که جوانان بخت خود را هم بیازمایند ، البته اگر در سالهای بعد کمبود سرباز میشد ، قانون اجازه داده بود سربازان به قرعه معاف شده به خدمت احضار شوند و البته با ورود سن افراد به 26 سالگی آنها دیگر به دوره ضرورت احضار نمیشدند که این خود نشان دهنده این است که همواره موضوع سن یکی از موارد موثر در معافیت مشمولان بوده است ، محکومین زندانی نیز بعد از طی کردن بخشی از دوره محکومیت معمولا مورد عفو قرار میگیرند ، و اگر اینطور نشود همواره طلب کار هستند که ما دوره محرومیت را به طور کامل طی کرده ایم ،، خوب مشمول غایب بالای 35 سال ، 15 سال از جوانی خود را که سازنده پی زندگیش بوده در محرمیت گذرانده ، ممکن است اگر الان به او معافیت سنی داده شود ، قدری از مشکلاتی که طی سالین سال محرومیت داشته برطرف شود ولی قطعا سن 45 سالگی با 50 سالگی چندان تفاوت نمیکند یعنی اینکه الان میتوان به جوان 35 ساله عفو داد .. اگر گذاشتید این جوان 10 سال دیگه در محرومیت ماند ، میگوید باشه 5 سال مابقی را هم در محرومیت میمانیم .

مشمول پزشک متولد سال 45 الان 45 سال از سنش سپری شده ، مشمول فوق لیسانس متولد سال 53 الان 37 سال از سنش سپری شده ، سربازی رفتن در این سن و سال هم برای مشمولین سخت است هم برای مراکز خدمت سربازان وظیفه ، سابقه این موضوع رو هم آقایان دارند ، سال 68 عده ای از مشمولین غایب و فراری زمان جنگ که سنشون 22 تا 30 سال بود  تا آتش بس شد اومدند خدمت نظام و اختلاف سنی آنها با مشمولین 19 20 ساله مشکلات زیادی را سبب شده بود ، حالا واقعا مشمول 35 36 ساله میتونه با مشمول 15 سال کوچکتر در یک واحد خدمت کنه ؟ زمان جنگ و اضصرار که نیست ..

از طرفی 15 سال محرومیت هم انصافا به 18 ماه خدمت سربازی نمی ارزه .. چون اینقدر فرصتها بوجود میاد و از بین میره و این فرصتها در سنین میانسالی پیش نمیاد و اگر بیاد توان انجامش نیست ، از طرفی منصفانه است وقتی فرصت خرید خدمت برای عده ای از مشمولین متولد نیمه دوم دهه 50 بوده برای مابقی تخفیف محرومیت در نظر گرفته شود .

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهارم فروردین 1390ساعت 23:28  توسط ادریس پویا  | 

لزوم سرباز وظیفه

سال گذشته سالی مملو از اتفاقات غیر قابل پیشبینی در عرصه بین المللی بود ، بخصوص زمستان 89 که تغییر و تحولات گسترده ای در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه حادث گردید ، اتفاقاتی مطلوب مانند سقوط دیکتاتوری مبارک در مصر و نامطلوب مانند زلزله و تسنومی در ژاپن ، تمامی آنها اتفاقات مهمی بود که دنیا به آن نگاه و توجه خاص داشت ، سال گذشته آتش اعتراضات مردمی در کشور عزیز خودمان  به زیر خاکستر رفت و شاید هم بخش اعظم آن تبدیل به خاکستر شد ، منتها در اغلب  کشورهای غیر دمکراتیک عربی نزدیک به ما اعتراضات مردمی تا واکنش و درگیری رو در رو بین حکومت و مردم پیش رفت که همچنان در جریان است ، حال نکته ای که به مبحث ما مربوط میشود نقش نیروی نظامی و سربازان در این تغییر و تحولات است ،ابتدا از دور شروع کنیم حادثه ژاپن ، ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم ارتش به معنی ارتش مستقل و قانون سربازی نداشته است از طرفی این بسیار به این کشور کمک کرده است که بجای هزینه نظامی ، مردم این کشور به کار و فعالیت و تولید ثروت بپردازند ، منتها ژاپن به هر تقدیر ارتشی دارد که نه برای جنگ جدی با کشورها بلکه برای حفظ کشور از هرگونه نا امنی ، این نا امنی میتواند حفاظت از مرزهای دریای این کشور باشد و یا حفاظت از مناطق داخلی کشور ، همین ارتش است که الان در پی زمین لرزه یکی از بزرگترین خادمان به کشور برای نجات جان حادثه دیده های زمین لرزه اخیر در ژاپن میباشد ، برگردیم به خاورمیانه ، در کشور مصر ارتش در رویارویی مردم اعلام بیطرفی کرد ، این کمک کرد که درگیریها در این کشور ابعاد کوچکتری داشته باشد و مردم حکومت مبارک  را با هزینه کمتری ساقط کنند ، در بحرین و یمن ارتش در دست حکومت بود و به سرکوب معترضان پرداخت ، در لیبی درگیری بین مردم و حکومت به درگیریهای نظامی کشیده شد و حتی بخشهایی از ارتش به مردم پیوستند منتها بخش عمده ارتش که در دست معمر قزافی بود به سرکوب مخالفان پرداخت ، همین ارتش پس از اجماع جهانی در محدوده منع پرواز در لیبی و حمله به مراکز نظامی و پدافند های این کشور دچار اضمحلال شد ، در حمله اخیر غربیها  به لیبی و تصمیم آنها برای عدم پیاده کردن نیرو در این کشور ، نقش نیروهای نظامی بخصوص سربازان وظیفه مشخص میشود ، اصولا جنگهای امروزه  از سوی دول متخاصم خارجی مبتنی بر نیروی زمینی و پیاده نظام نیست ، از طرفی  حمله نظامی کشورها به یکدیگر را به منظور تصرف نظامی  اصولا در دنیای امروز مردود  و با توجه به واکنش کشورهای قدرتمند محکوم به شکست است ، از طرف دیگر هزینه آن حتی برای کشورهای قدرتمند بقدری زیاد است که ایشان نیز تمایلی برای اقدامات نظامی از این دست ندارند ،  از طرفی دیگر اگر از چند کشور بزرگ دنیا بگذریم ، سایرین تنها توان استفاده از نیروی پیاده و مکانیزه خود را جهت درگیری با همسایگانی که دارای مرز زمینی با ایشان هستند داشته باشند ، این بدین معنا است که ارتش زمینی و احیانا سربازان نیروی زمینی قرار نیست در درگیریهای نظامی با کشورهای متخاصم غیر همسایه مورد استفاده قرار گیرند ، در بین همسایگان ایران تنها کشور بلقوه ناراحت عراق بوده است که بعد از سقوط صدام ، دارای حکومتی شده است با روابطی تقریبا دوستانه با ایران ، هرچند که ناراحتی مردم ایران از رژیم بعث آن کشور بغض فراموش نشدنی در دل ما ایرانیان کاشته است ولی مردم عراق خود تحت فشار دیکتاتوری ناراحت بودند و برای حسن رابطه نباید آنچه بین کشورمان و عراق گذشته است به پای مردم آن کشور نوشت . دول شرقی ایران با اینکه مرزشان همواره محل عبور اشرار بوده است و جان بسیاری از پاسدارانمان برای حفاظت از این مرزها به جان آفرین تسلیم شده است ، همواره با ما رابطه خوبی داشتنه اند حتی طالبان هم که به واقع با ما دشمنی کرد ، منتها با خویشتنداری ما هیچ گاه تمامیت ارضی بین دو کشور مورد تعرض یکدیگر قرار نگرفت ، در مرزهای شمالی ما کشورهای کوچکی هستند و همه آنها با ما دوستی دارند ، ترکیه نیز در شمال غربی همواره با ما دوستی داشته است ، کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس هم که اصولا با ما مرز زمینی ندارند ،، البته این صحبتها را نکردم که منکر وجود نیروی زمینی بشوم ، منتها منظورم این است که اگر نیروی زمینی تنها  با تحلیل نیروی مقابل متخاصم خارجی شکل گرفته باشد ،، به این اندازه کاربرد ندارد چون کشوری که بلقوه توان حمله نظامی به ایران را داشته باشد در همسایگان ما نیست ، عراق هم که مکانیزه قدرتمندی داشت ، توسط غربی ها این امکان را از دست داد و فقط در طی چند روز ارتشی که 8 سال جنگ را با ما به فراسایش کشیده بود متلاشی شد  ، ترکیه در جنگ چند روزه با یونان دچار چنان بحران اقتصادی شد که سبب شد  دعوا را در جایی که حق خود هم بداند از طرق نظامی دنبال نکند ، پاکستان جمعیت بیشتری نسبت به ما دارد ، خدمت وظیفه عمومی ندارد ، قدرت نظامی آن از بسیاری لحاظ کمتر از ما است ، کشوری دوست است ، و از طرفی قدرت اتمی هم است که همه اینها بیانگر عدم لزوم نیروی زمینی در درگیری احتمالی با متخاصمان خارجی است ، برای کارهای داخل کشور ، حفظ امنیت داخلی ، نیروی انتظامی و .. هم تعداد معینی نیرو برای مقابله با ارازل و اوباش مورد نیاز است ، منتها اگر برای کشور نیروی نظامی ویژه در برخورد با مخالفان داخلی همانند آنچه در لیبی است بخواهیم  داشته باشیم ، بله نیاز به سرباز و نیروی زمینی میباشد هرچند سرباز وظیفه با پدر و مادر  هیچگاه اقدام به کشتار مردم غیر مسلح و هم وطن نمیکند و اصولا در اینگونه مواقع بین ارتش تفرقه میافتد همانند آنچه در یمن و لیبی  پیش آمده است . به هر حال آنچه از تجربه اخیر بخصوص اتفاقات لیبی میتوانیم بفهمیم این است که اگر شورای امنیت یعنی ( دنیا ) تصمیمی درست یا نادرست علیه کشور ما یا هر کشوری بگیرد ، زورمان نمیرسد و عقلا باید بپذیریم چون اجماع جهانی است و مثل پذیرش رای اکثریت میباشد و از طرفی افزایش نیروی نظامی ما تنها محرک همسایگان است برای هزینه کردن آنها در امور نظامی ، لذا دوست یافتن بهتر از زور پیدا کردن است که اگر کسی دشمن شد زورمان به او برسد ، اگر حکومتهای بحرین و یمن مورد تهاجم غرب قرار نگرفتند تا به این لحظه این بوده است که لااقل آنها با غربیها دوست بوده اند ، نمیشود حکومتی بدون پایگاه داخلی و خارجی باشد و باز هم دوام بیاورد ، از طرفی دنیای امروز دنیای زور گویی نیست لااقل زور گویی  شکلش عوض شده است ما هم باید از قالب خود در بیاییم .

+ نوشته شده در  سه شنبه دوم فروردین 1390ساعت 0:15  توسط ادریس پویا  |